Lokalpolitik

PRESSMEDDELANDE

Styrande majoritet i Ljusnarsberg har idag på allmänna utskottet lagt fram en viljeinriktning för bostadsområdet Krokfors i Kopparberg.

Vi föreslår kommunfullmäktige att vi river befintliga bostäder för att kunna göra en totalsanering på området och skapar möjlighet för nya bostäder!

Bostadsområdet Krokfors i Kopparberg har 72 lägenheter som är i stort behov av upprustning som inte kunnat göras på grund av markföroreningar efter gamla industrier. En markundersökning görs just nu med SGU, Statens Geologiska Undersökningar som huvudman. Under ett flertal år har olika utredningar gjorts på alternativ för området men på grund av höga kostnader för nybyggnation har alternativet pekat på att upprustning av de gamla husen var det ekonomiskt bästa efter att marken sanerats. Det glädjande med att det tagit tid är att det nu finns mer prisvärda nybyggnationer och vi ser att det öppnats möjligheter för att vi kan bygga attraktiva lägenheter centralt i Kopparberg med rimliga hyror. Vi har tillsammans möjliggjort detta.

• Eftersom vi fört en ekonomiskt ansvarsfull politik så kan vi nu göra en storsatsning i våra mått mätt genom att bygga nya flerfamiljsbostäder i Kopparberg, säger Ken Karlsson, från Socialdemokraterna.
  • Det viktigaste för oss har varit att tillse att hyresnivåerna passar även de med mindre i plånboken och det ser vi är fullt möjligt nu, säger Eva Renberg för Vänsterpartiet.
  • När nu SGUs rapport över marksaneringsbehovet snart är klar kan vi äntligen ansöka om saneringsbidrag och få bort en miljöskuld från centrala Kopparberg, säger Natalie Peart, Miljö partiet
  • Det här känns framåtsyftande och en otroligt viktig signal till våra invånare, vi satsar för en hållbar framtid, säger Ralf Nielsen från Liberalerna.

Nu inleds detaljplanearbetet som ska möjliggöra byggen, markrapporten är snart klar som ska ligga till grund för en ansökan om medel till sanering. Att bygga och vad vi ska bygga ligger visserligen en bit framåt i tiden men nu pekar vi ut riktningen – vi vill framåt!

För ytterligare frågor.

Ken Karlsson (S) 070-237 03 54                        Eva Renberg (V) 070 – 278 88 65

Natalie Peart (Mp)  076 – 232 63 75                        Ralf Nielsen  (L) 070 – 213 14 77