Jonas Sjöstedts besök i Ljusnarsberg

IMG_7897 (800x533)
Jonas Sjöstedt tillsammans med våra två ordföranden Eva Renberg och Ulla Diedrichsen. Foto Sture Ekmark
IMG_7892 (533x800)
Foto Sture Ekmark

Efter avslutat möte kan vi konstatera att kvällen avlöpte mycket väl. Vi började med att styrelsen och Jonas åt en enklare middag tillsammans och fick ett trevligt samtal om hur det  ser ut i vår kommun. Vilka svårigheter vi står inför men också vilka goda krafter det finns i vårt samhälle där många människor engagerar sig genom att, till exempel, samla in kläder och andra förnödenheter till de nyanlända asylsökande som ofta inte har någonting när de kommer.

Under det välbesökta öppna mötet talade Jonas om de välfärdsreformer (V)i har förhandlat fram i budgeten, gratis medicin och glasögonbidrag till alla barn, höjt underhållsstöd o.s.v. och vad de innebär för att minska barnfattigdomen och utjämna klassklyftorna. Fortsättningsvis talade han om hur vi kan gå vidare för att fortsätta bygga ut välfärden, minska arbetslösheten och bostadsbristen med satsningar på yrkesutbildningar och byggande av hyresbostäder där människor har råd att bo. En av de viktigaste frågorna för Vänsterpartiet är att få stopp på vinstuttagen i skattefinansierade verksamheter. Våra skattepengar ska gå till verksamheten och inte ner i giriga riskkapitalisters fickor. Mötet avslutades med en frågestund och det ställdes bra och angelägna frågor av åhörarna om bland annat hur Vänsterpartiet ställer sig till medborgarlön.

Ordförande Ulla Diedrichsen tackade och överlämnade gåvor från UNICEF. Eftersom Vänsterpartiet är ett parti som gör skillnad så tyckte vi att det var en god idé att ge en gåva som gör just det, som räddar liv.
3500 vattenreningstabletter kan rena upp till 17 500 liter vatten och 50 påsar nötkräm. Krämen innehåller ett stort antal vitaminer och mineraler och är särskilt framtagen för att hjälpa undernärda barn att snabbt gå upp i vikt.

Present1

Present2